Yoga en Bandha's

In de Yoga zijn de Bandha’s essentieel

Yoga en  Bandha’s

 

Yoga en Bandha's

Bandha’s [de energiesloten]

Zoals wel vaker ter sprake komt in de les, werken wij tijdens de yoga met de prana- levensenergie in het lichaam.
Dit gaat niet vanzelf. Daarvoor is het belangrijk dat je leert werken met de bandha’s .
De bandha’s zijn een middel om de energie te beheersen en te sturen.
Het woord bandha betekent vergrendelen of bedwingen.
We houden de prana vast en laten deze niet wegvloeien.
In bijna alle Asana’s zou je de bandha’s moeten gebruiken, het geeft je veel meer power en je kunt de houdingen veel dieper en langer aanhouden.
Maar het vergt wel wat training om dit op een constante manier te doen.
Oefening baart kunst en je zal merken dat het steeds makkelijker gaat en soms zelfs al vanzelf.
Bij alle bandha’s worden spieren aangetrokken en deze hebben, in combinatie met Pranayama (lees hier meer over) een heel positieve werking op je zenuwstelsel (kalmerend) en je organen (problemen met urinewegen en geslachtsorganen, seksuele klachten, rugproblemen en herstel na bevalling.)

 

We beginnen met het basisslot “Mula Bandha”.

Hier worden de spieren van het perineum licht aangetrokken, deze liggen tussen de anus en de geslachtsorganen.
Met deze aanspanning zorg je ervoor dat de prana niet wegvloeit en dit wordt in de yoga gebruikt om het inwendige vuur wakker te maken.

Vervolgens kom je bij de “Udyana Bandha” (flying upwarts)

Dit spiergebied ligt in de buikspieren vlak onder en boven de navel. Deze spieren trek je in en op.
Hierdoor wordt de energie opgelift tot hoog in de borst.
Dan is er het keelslot “Jalandara Bandha”.
Deze laat ik hier even achterwege om een en ander niet te ingewikkeld te maken. In de les besteed ik hier meer aandacht aan.
We kunnen namelijk al heel veel doen met de eerste twee bandha’s en om dit te trainen geef ik hier een oefening die we in de les ook doen maar niet voor iedereen is blijven hangen of gewoon omdat je deze les er niet bij was.
We gaan steeds vaker werken met de bandha’s en daarom is het fijn als je weet waar het over gaat en vooral als je de enorme uitwerking ervan gaat ervaren.

 

Hier een oefening om zenuwstelsel te kalmeren,
ademhalingsorganen te verbeteren en meer bewustwording te krijgen.

Ga zitten in kleermakerszit of op een bankje of stoel op zo’n manier dat je rug recht is en je ontspannen kan zitten.
Ontspan je tong en kaken .
Sluit je ogen.
Adem een aantal keren rustig in en uit door de neus.
Ben je bewust van je bekkenbodemgebied.
Adem volledig uit door de neus en houdt je aandacht bij het schaambeen.
Als je volledig uitgeademd bent trek je ligt je bekkenbodem spier op (Niet knijpen maar alsof je een zakdoekje van de vloer optilt).
Adem in en voel de opwaartse adem, de expansie van de bovenste buikspieren, werking in het diafragma, de ribben zijwaarts en de borst gevuld.
De buik komt niet naar buiten.

Adem rustig en langzaam uit door de neus.
De spieren ontspannen iets en de aanspanning van de bekkenbodem vermindert iets.
Laat de bekkenbodem niet vallen, houd een lichte aanspanning.
Voel energetisch de “lucht” verdwijnen opwaarts richting de wervelkolom en uit het hoofd.
Aan het einde van de uitademing trek je de buikspieren naar binnen om dat laatste beetje adem uit te blazen.
Na de uitademing is er een pauze, ben je stil en leeg op een natuurlijke manier.

Span de bekkenbodem ligt aan en begin de inademing en herhaal bovenstaande.
Dit is 1 ronde, doe er 20. Als dit goed gaat probeer je de uitadem 1,5 keer langer te maken dan de inademing.
Als je dit elke dag doet; ’s morgens als je wakker wordt en ’s avonds voor het slapen gaan (de oefening duurt ongeveer 5 minuten) zullen de effecten hiervan snel merkbaar worden.

Als je deze oefening goed snapt is het ook makkelijker om te gaan werken met de bandha’s tijdens de yogales.
In de actieve houdingen zoals de warrior poses en vooroverbuigingen, die je aanneemt zijn de bandha’s constant aktief,
in ontspannende houdingen zoals childpose en savasana zijn de bandha’s ontspannen en werk je meer met de buikadem.
Nu kunnen we nog een stapje verder gaan om de yoga nog dieper en intenser te maken, dat doen we door de Ujjayi (lees  hier meer over) adem toe te passen.

Deze verruimende ademhaling helpt je te concentreren, kalmeert je zenuwstelsel en geeft veel energie, samen met de bandha’s wordt deze energie vastgehouden in je lichaam. Als je deze technieken leert te combineren geeft dat je yoga werkelijk een heel andere ervaring.

Om verwarring te voorkomen;

Sommige mensen hebben het idee dat je in de yoga alleen werkt met de buikadem (ontspanning)
en vinden het verwarrend dat de onderbuik in dit verhaal niet gevuld wordt met adem.
In een ander artikel ga ik verder in op de ademhaling die essentieel is in de yoga. (Lees hier meer over)

 

20
Geplaatst in YOGA wetenswaardigheden en getagd met , , , .